Small Cute Grey Red Outline Pointer



Best View at GOOGLE CHROME!
Credit To Le Vans. xoxo
dah habsi belajar nanti, saye nak mintak kerje dekat operation theater lah ^^
28 February 2011

assalamualaikum,


makin hari, makin bersemangat waja pulak cikmisi nie kan. habis posting dekat OT (operation theater), datang semangat nak jadi misi OT. pergh.... memanglah mantap nak kene study itu dan ini kalau nak jadi misi OT babe. itu pendapat aku lah kan. sebab ape kite nampak, itulah kite tahu. tol tak tol tak tol tak....


ape aku buat mase kerje kat OT?


hahaha, sebagai nurse pelatih, of course lah aku cume boleh buat kerje 1/10 dalam OT tesebut. 2minggu kerje kat OT yang berbeze sangatlah pening aku rase. yang satu hospital nie canggih sangat. satu lagi, biase biase jeee. 


1) RECEPTION

yeah. keje kat reception pade aku tak busy mane lah pon. cambiase...... kite akan tengOk muke pesakit dalam kedaan anxiety (bimbang). siape tak takut nak buat pembedahan kan. tapi, kite yang ngadap diorang nie, cubelah kasi sokongan emosi sikit.dapat bagi sikit kire baguslah tuh. senang hati depa kan.

soalan yang ditanye mase kat reception :

-name patient, no ic
-pembedahan ape yang nak dibuat?lokasi die.
-last meal jam berape?
-segale alat alat luar sudah dibuke.cth : gigi palsu,contact lens,bajudalam,seluardalam,etc
-semak semule consent dah ditandetangani
-kalau ade blood untuk ditransfusekan, cek semule blood yer.

lastly, jum tolak patient ke holding bay (tempat untuk patient stay sebelum masuk dewan bedah)


2) HOLDING BAY

takde kerje ape sangat pun kat sini. tengOk lah drip patient berfungsi atau tak yer.makesure kasi maintain saje bhaaaa~


3) DEWAN BEDAH

yang nie cool~ hehehehe. so far, adelah dalam 5,6,7 kes aku dah tengOk.tak banyak pun kes dapat tengOk.seriesly lah kan, aku ngantOk duduk dalam bilik tu.hehehehe :p

ape kerje kene buat dalam tu (utk student nurse ONLY)

-biasenye tolong pakaikan gown Ot utk surgeon,dokter2 dan scrub nurse
-tolong tuang2 kan normal saline dan ape je yang dimintak oleh scrub nurse

dan paling BEST ; tolong tengOk saje :)

paling paling BEST lagi, kene HALAU.hahahaha. (aku tak pernah lagi lah yerk.duduk dalam bilik OT,kene duduk diamdiam,kang tak pasal pasal merebakkan mikrob aje korang nie~)


4) RECOVERY

habis bedah bedah orang semue, patient akan diletak di recovery buat sementare waktu. tanda vital akan diambil setiap 5minit. kat sini pun agak borink jue. 


lastly, patient akan pulang ke wad masing masing lepas keadaan die sudah stabil.


5) CSSD (central sterile service department)

boring~ hahaha. kat sini lah tempat tempat untuk barang dimasak. sebab nak bagi mikrob segale kejadah mati dibunuh mase proses memasak nie. tak silap aku lah kan, suhu nye 134 darjah celcius kot. kot laa. tak sure sangat. hehehee.



kesimpulannye :

arghhh, taknak lah keje kat OT!!! taksuke. taksuke. taksuke. nak kerje wad jee boleh? dapat ICU mantap gile lah kan kan kan kan. hehehe. kesian aku, tak merase masuk icu,ccu dan sebagainye pun macam budak kolej lain. huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ;`(


perkenalkan rakan OT cikmisi 2minggu nie :


jangan nak gelak sangatlah yer tengOk aku macam nie
ggggggggggr
huduh~


selamat malam geng
mulekan pagi esok dengan senyuman
oh yeee, esok aku jage reception :p


Labels: ,

words spilled @ Monday, February 28, 2011 / leave comment here